Amalan HIBAH & WASIAT Elak Perebutan Harta Pusaka Selepas Kematian Ahli Keluarga.


Bagi mengelakkan berlakunya pertikaian di dalam pengagihan harta pusaka milik arwah (simati), maka DUA perkara WAJIB dijalankan iaitu :-


1]   Hibah dan juga
2]    Wasiat

Kedua-dua perkara di atas mesti dilakukan sewaktu kita masih hidup bernafas di atas muka bumi ini. 








Kalau dah tiada, dan kita tak pernah buat hibah atau wasiat, ini yang boleh dan akan berlaku.

- Harta pusaka tertunggak di Amanah Raya
- Adik beradik bergaduh sesama sendiri untuk merebut bahagian masing-masing
- Mungkin melibatkan pergaduhan keluarga






Apakah  Yang Dimaksudkan Dengan Hibah?


Perancangan kewangan yang betul adalah amat penting kerana ia akan melibatkan kehidupan dua pihak iaitu :-

1]    Kehidupan simati di alam roh dan
2]   Ahli keluarga yang masih hidup yang ditinggalkan di alam dunia ini.


Inilah yang dikatakan jaminan masa hadapan dunia dan akhirat. Islam tidak mahu umatnya bergaduh dan bersedih sepanjang hayat selepas berlaku kematian mana-mana ahli keluarga.
Cukup la setakat sehari dua atau paling lama pun seminggu dua mengenangkan ahli keluarga tersayang pergi mengadap Illahi.

Yang masih diberi keizinan oleh Allah swt untuk terus menghirup udara segar di atas mukabumi ini, suka tak suka kehidupan kita sebagai khalifah atas muka bumi ni hendaklah diteruskan seperti biasa. 

Hibah dan wasiat berkait secara langsung dengan harta pusaka yag ditinggalkan oleh ahli keluarga yang pergi terlebih dulu daripada kita.
Hibah dalam bahasa mudahnya merupakan pemberian/sedekah seseorang kepada orang lain atau pihak tertentu dan pembahagian hibah itu dilakukan pada ketika pemberi itu masih hidup
Sewaktu masih hidup, kita yang ada harta boleh menentukan kepada siapa dan berapa persen nya harta itu ingin diagihkan. Ianya mesti dilakukan secara bertulis dan mempunyai autoriti (sah disisi undang-undang).
Amalan hibah dan wasiat sebenarnya boleh mengelakkan berlaku pertikaian dan perebutan harta di kemudian hari.
  



Pelaksanaan hibah bertujuan untuk jaminan ketenangan hati dan minda penerima mahupun pemberi hibah. Biarpun asalnya hibah umpama pemberian, sedekah atau hadiah namun pelaksanaannya tetap membabitkan akad.
Akad hibah hanya akan wujud setelah empat rukun dan syaratnya dipenuhi iaitu perlu ada :-
       1)     Pemberi hibah
       2)     Penerima hibah
       3)     Benda atau harta yang dihibahkan dan
       4)     Ijab dan kabul


Pemberi hibah mestilah seorang yang telah baligh dan berakal supaya beliau memahami dan jelas dengan matlamat pemberian hibah yang ingin dilakukan.


Bagaimanakah operasi hibah bersyarat 

dilaksanakan dalam Takaful?


Produk takaful sememangnya telah digabungkan dengan elemen hibah malah telah diamalkan oleh semua pengendali takaful kerana ia berpaksikan amalan sedekah melalui pengurusan tabung Tabarru'.

Pengendali takaful akan menghibahkan sesuatu kepada peserta sebagai ganjaran atas kejayaan tertentu yang telah dicapai peserta.
Terdapat beberapa produk takaful yang menggunakan konsep hibah ke atas Pelan Takaful mereka. Pelaksanaan hibah menerusi manfaat takaful di mana waris (Penerima Hibah) akan menerima manfaat jika peserta mengalami musibah hingga menyebabkan kematian.

Kesemua itu ada termaktub secara legal di dalam polisi atau kontrak takaful antara Peserta Takaful dan Pengendali Takaful.

Anda pernah lihat borang ini ?. Ini adalah bahagian yang wajib diisi oleh peserta takaful (yang menggunakan hibah dengan syarikat Takaful Ikhlas). Nama pewaris selaku penerima hibah hendaklah diisi dengan jelas dan tepat dalam borang ini.




Jika terjadi apa-apa musibah kepada peserta takaful (kematian sama ada kematian biasa atau kematian disebabkan kemalangan), pihak syarikat Takaful akan memproses tuntutan pampasan kematian dan bayaran pampasan kematian akan terus diberi kepada penerima hibah TANPA perlu melalui proses tuntutan faraid..


Wallahuaklam.


Ingin tahu lanjut?


Boleh tinggalkan no wassap anda ke    019-344 2370   atau isi jer boring maklumat diri yang ada di bahagian bawah laman ini.

Kalau tak pun, KLIK sahaja link wasap saya di bawah ini untuk terus wasap saya. Tak payah taip no phone saya pun.


http://hibahtakaful0193442370.wasap.my
http://hibahtakaful0193442370.wasap.my


http://hibahtakaful0193442370.wasap.my


Anda sakit dan perlu WARDED (Perlu tinggal di wad) ? Bagaimana ingin menggunakan Kad Perubatan Takaful yang ada ditangan anda ?


Nampaknya dalam seminggu dua ni, ramai betul customer saya yang terpaksa kena tahan kat wad. Ada yang sakit denggi, ada pula yang sakit kepala (migraine)  dan ada pula yang sakit dalam perut (gastrik).

Nasib baik mereka ada ambil polisi yang attach sekali dengan Kad Perubatan Takaful.


Untuk memudahkan lain-lain client (dan juga audiens) saya diluar sana  yang ada Kad Perubatan Takaful, disini saya sertakan sedikit panduan untuk anda menggunakan kad perubatan takaful yang dah anda miliki sekian lama ini…


Langkah 1 – Pastikan anda sudah layak menggunakan kad perubatan ini. Jangan sesekali kad takaful anda masih dalam waiting period (masa menunggu). Untuk pengetahuan, mana-mana kad perubatan takaful atau insuran memang ada masa menunggu atau waiting period. Biasanya 120 hari untuk sakit kritikal.

Pastikan juga polisi anda tidak berstatus LAPSE.. Lapse ini berlaku jika sumbangan atau bayaran bulanan anda ke takaful tidak ada yang tertunggak... Sebab itu, jika ambil mana-mana polisi takaful, lebih-lebih lagi yang ambil medical card, bayaran bulanan adalah menjadi kewajipan anda untuk melunaskannya.

Jangan dikala kita memerlukannya, check punya check rupanya medical card kita sudah 3 bulan tidak berbayar.... Kalau ini berlaku, memang akan problem untuk menggunakan medical card yang ada ditangan kita..

p.s : Kalau tak faham juga apa itu “waiting period”, sila berhubung dengan Perunding Takaful anda masing-masing. Itu la, gunanya ada agent or Perunding Takaful....apa jua soalan, boleh direct kepada beliau...

p.s .s : Kalau kes kemalangan (accident) ia cover sebaik polisi berkuatkuasa… Tiada waiting period untuk kes kemalangan..


Langkah 2 – Pergi ke klinik (dicadangkan terus ke KlinikPanel Takaful)  dan dapatkan rawatan daripada doktor biasa terlebih dahulu.

Pihak hospital (doktor biasa)  akan buat pemeriksaan terlebih dahulu dan sekiranya keadaan anda memerlukan anda perlu ditahan di wad, doktor akan beritahu anda tentang keperluan anda perlu ditahan di wad.

Waktu ini lah anda boleh mulakan usaha anda untuk mendapatkan kemudahan yang disediakan oleh Kad Perubatan Takaful anda.

Langkah 3 – Dapatkan Surat jaminan (guarantee letter or GL)

Langkah ini amat penting sebelum anda masuk wad. Jangan main serbu masuk dan selepas itu baru nak usahakan dapatkan GL. Sebab ada kes yang pihak Takaful tak dapat keluarkan GL terutama yang tidak memenuhi syarat-syarat pengendali takaful atau payment anda ke takaful dah sangkut berbulan-bulan.

Jika anda masuk wad terlebih dahulu dan pihak Takaful tak dapat keluarkan GL untuk anda, maka jawab nya anda kena bayar sendiri kos rawatan dihospital tersebut..

Kalau sedikit tak apa la, tapi kalau ribu riban nak kena bayar, tak ke haru dibuatnya....

Ini adalah contoh-contoh yang GL mungkin sukar diperolehi :-

      1)  Kad anda masih dalam waiting period. 
2    2) Polisi anda lapse berbulan-bulan. Sumbangan or bayaran bulanan anda sangkut berbulan-bulan.
3    3) Anda menyembunyikan status kesihatan anda sewaktu memohon kad perubatan ini... 

p.s : Anda kena pastikan kedua-dua di atas memenuhi syarat nya...Kalau dah 6 bulan tak buat bayaran, tiba-tiba sakit dan anda sukar atau tak dapat langsung GL,  maka jangan la anda bising-bising pulak dengan syarikat takaful atau insurans anda.

Kalau memenuhi syarat di atas, boleh proceed kepada langkah-langkah yang akan saya ceritakan seterusnya.....

Untuk memudahkan kerja anda mendaptkan GL ini, ada dua option yang mudah untuk anda lakukan:-

1) Dapatkan bantuan pihak hospital. Tunjukkan mereka kad perubatan anda dan minta mereka usahakan untuk dapatkan GL dari Takaful. Biasanya mereka tiada masalah untuk tujuan ini. 

Sebab mereka (pihak hospital) yang nak kan duit dari kos rawatan yang akan dikenakan kepada anda kelak.


2) Hubungi Perunding Takaful anda. Sila pastikan nombor phone Perunding Takaful anda ada dalam phone address anda sepanjang masa.

Biarkan kedua-dua mereka itu yang bekerja untuk anda untuk memastikan anda mendapatkan GL. Dalam keadaan begini anda hanya perlu fikirkan tentang kesihatan anda sahaja lagi. Itu yang sepatutnya.

Yang lain-lain tu biarkan orang lain yang memikirkannya.

Ringkasnya :

1) Pasal GL - Biar receipcionist hospital dan Perunding Takaful anda yang uruskan untuk anda.

      2) Pasal rawatan atau pembedahan (jika ada) biar sahaja pihak hospital uruskan

3) Pasal kos rawatan biar saja pihak  Syarikat Takaful yang langsaikan.

        Anda hanya perlu fikir kesihatan anda sahaja. Kan senang kalau ada kad perubatan tu…


Langkah 4 – Tunggu  ajer syarikat takaful hantar GL terus ke hospital. Biasanya mereka akan fax terus ke hospital.

Dah dapat GL. Anda boleh masuk wad dengan senang hati… Selesai bab nak dapat GL.


p.s : Standby juga dengan sedikit duit deposit yer…..Amaun bergantung kepada pihak hospital.. Tapi biasanya dalam lingkungan RM200 ke RM500 sahaja. Takaful memang tak ambil pun duit ni…. Yang minta adalah pihak hospital… apa-apa hal dengan deposit boleh ajukan soalan kepada pihak hospital..


SEKIAN….Jika artikel cabuk ini bermanafaat, boleh la tolong viral kan... 

Jika anda diluar sana inginkan info lanjut tentang kad perubatan ini. Boleh tinggalkan no wassap anda kepada saya  Lazim 019-344 2370 ATAU


Isikan sahaja maklumat diri anda dalam borang yang ada dibahagian bawah laman ini.

Isikan borang di bawah untuk dapatkan konsultasi secara PERCUMA

Name:
No Phone :
Tarikh lahir anda :
Lokasi Anda :
Mesej Pesanan :

Put a website form like this on your site.