Thursday, December 29, 2016

HIBAH TAKAFUL ? Faham ker ?


Sebetulnya HIBAH ni dalam bahasa Arab… Bahasa melayu nya Hadiah… Maksudnya di sini, apa benda atau barang apa yang kita nak bagi kepada orang yang kita sayang. Itu la hadiah atau HIBAH namanya.
Kalau HIBAH TAKAFUL pula, bahasa mudahnya untuk kita faham adalah merujuk kepada PAMPASAN KEMATIAN yang ada dalam Polisi Takaful yang kita ambil tu nak dihadiahkan atau nak diserahkan kepada siapa setelah kita meninggal (mati la senang cakap).
Satu perkara yang amat penting dalam HIBAH TAKAFUL adalah ianya tidak melalui proses tuntutan Faraid yang merumitkan dan memakan masa bertahun-tahun.
Biasanya, tuntutan melibatkan HIBAH TAKAFUL akan memakan masa 30 hari sahaja.
Selalunya pampasan kematian/hadiah/hibah takaful ni kita bagi kepada waris terdekat.

SIAPA WARIS TERDEKAT  ?

  • Kalau suami, of course la isteri, ibu/bapa atau pun anak-anak.
  • Kalau isteri, he he he.   Selalunya dia orang bagi kat anak-anak, kemudian ibu/bapa (jika masih ada). Nama suami biasanya tak ada langsung…. Normal la gini…kalau nak tahu kenapa? Tanya sang isteri laa…. Mereka lebih arif tentang hal ini…


Apa benefit nya kalau ambil HIBAH TAKAFUL ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
-          Pampasan kematian boleh diserahkan terus kepada penama (penerima hibah) TANPA perlu melalui proses tuntutan faraid dan wasiat…

-           Tuntutan Faraid atau Wasiat ni, makan masa tuan-tuan dan puan-puan…Boleh jadi tahun atau bertahun-tahun, baru settle..

-           TETAPI kalau tuntutan HIBAH ni dalam 30 hari jer prosesnya (jika semua dokumen tuntutan complete)

-          Kalau suami dah bubuh nama isteri sebagai Penerima Hibah, maka 100%  pampasan kematian tu akan jadi milik isteri 100%....

-          Kalau tak, isteri hanya layak 1/8 sahaja (bukannya 100%) daripada amaun tu…. Duit KWSP suami (sebagai contoh), jika suami meninggal, maka isteri hanya layak terima 1/8 sahaja.  KWSP tak laksana konsep hibah tau….

-          Jangan ingat, bila suami dah tiada, senang-senang boleh tuntut duit KWSP suami gitu sahaja… Lebih-lebih lagi kalau suami tak bubuh PENAMA dalam rekod dengan KWSP.


REAL CASE STUDY

  • Saya tak nak panjang kan cerita, saya nak bagi real case study salah seorang customer saya yang ambil pelan HIBAH TAKAFUL ni..
  •  Lagi mudah faham…. Kalau tulis berjela pun, mungkin tuan-tuan dan puan-puan confuse..


Profil Customer :



- Lelaki
- Kakitangan kerajaan (bekerja yang tidak begitu  ber risiko )
- 33 tahun
- Bergaji RM4,500 sebulan





Dengan memperuntukkan RM160 sahaja sebulan, bersamaan 3.56% SAHAJA daripada gajinya, beliau mendapat manfaat:

  1. Kematian atau kecacatan kekal (lumpuh) RM350,000
  2. Tabung Penyakit Kritikal RM100,000
  3. Waiver… Ini yang bagusnya…Jika disahkan terkena salah satu dari 36 penyakit kritikal, bayaran/sumbangan bulanan kepada takaful dikecualikan TETAPI polisi jalan seperti biasa.


1. Kematian atau kecacatan kekal (lumpuh) RM350,000

  • Jika ditakdirkan si suami meninggal, maka si isteri selaku penerima hibah boleh membuat tuntutan sebanyak RM350,000 kepada syarikat takaful.
  • Tapi, dalam jangkamasa 30 hari++, isteri akan memperolehi cheque bernilai RM350,000 daripada pihak takaful.
  • Jadi, duit ni la yang jadi pengganti kepada gaji suami selama ini…


2. Penyakit Kritikal RM100,000

  • Jika suami terkena salah satu daripada 36 penyakit kritikal, maka suami boleh tuntutan sebanyak RM100,000 daripada pihak takaful.
  • Duit pampasan ni boleh diguna oleh suami untuk tujuan rawatan penyakitnya….Nak ke hospital, ke homeopathy, nak buat Acupuncture atau nak jumpa bomoh dukun sekalu pun untuk rawatan tradisional, perlu juga duit kan?
  • Jadi duit pampasan sakit kritikal ni, boleh diguna untuk tujuan ini.
  • Bayangkan jika kita tidak ada langsung polisi takaful…. Dah la sakit, nak kena pi berubat, duit pula x ada… parah kita dibuatnya…
  • Last-last terpaksa gadai apa yang ada… Kalau tak, terpaksa tebal kan muka merayu dengan adik beradik lain….


3. Waiver – Pengecualian Bayaran
  • Jika suami terkena salah satu daripada 36 penyakit kritikal, bayaran bulanan (RM160 sebulan) tu dikecualikan…Dah la dapat pampasan RM100,000, bayaran bulanan pula dikecualikan.
  • Maksudnya tak perlu  bayar apa-apa lagi, TETAPI polisi takaful jalan seperti biasa..Maksudnya pampasan kematian RM350,000 tu tetap sama walaupun suami dah tak bayar apa-apa kepada pihak takaful.
  •  Inilah baru betul HIBAH TAKAFUL yg sebenar. Bukan nya janji yang bukan-bukan.
  • Bukan macam setengah skim diluar sana… Masuk RM5,000, dapat RM500 (10%) tiap-tiap bulan. Dua kali dapat, lepas tu hilang lesap ntahh kemana..


BERMINAT NAK TAHU LANJUT 
PASAL HIBAH TAKAFUL?

Wassap 019-344 2370
Wassap 019-344 2370
Wassap 019-344 2370



Tuesday, February 2, 2016

Amalan HIBAH & WASIAT Elak Perebutan Harta Pusaka Selepas Kematian Ahli Keluarga.


Bagi mengelakkan berlakunya pertikaian di dalam pengagihan harta pusaka milik arwah (simati), maka DUA perkara WAJIB dijalankan iaitu :-


1]   Hibah dan juga
2]    Wasiat

Kedua-dua perkara di atas mesti dilakukan sewaktu kita masih hidup bernafas di atas muka bumi ini. 








Kalau dah tiada, dan kita tak pernah buat hibah atau wasiat, ini yang boleh dan akan berlaku.

- Harta pusaka tertunggak di Amanah Raya
- Adik beradik bergaduh sesama sendiri untuk merebut bahagian masing-masing
- Mungkin melibatkan pergaduhan keluarga






Apakah  Yang Dimaksudkan Dengan Hibah?


Perancangan kewangan yang betul adalah amat penting kerana ia akan melibatkan kehidupan dua pihak iaitu :-

1]    Kehidupan simati di alam roh dan
2]   Ahli keluarga yang masih hidup yang ditinggalkan di alam dunia ini.


Inilah yang dikatakan jaminan masa hadapan dunia dan akhirat. Islam tidak mahu umatnya bergaduh dan bersedih sepanjang hayat selepas berlaku kematian mana-mana ahli keluarga.
Cukup la setakat sehari dua atau paling lama pun seminggu dua mengenangkan ahli keluarga tersayang pergi mengadap Illahi.

Yang masih diberi keizinan oleh Allah swt untuk terus menghirup udara segar di atas mukabumi ini, suka tak suka kehidupan kita sebagai khalifah atas muka bumi ni hendaklah diteruskan seperti biasa. 

Hibah dan wasiat berkait secara langsung dengan harta pusaka yag ditinggalkan oleh ahli keluarga yang pergi terlebih dulu daripada kita.
Hibah dalam bahasa mudahnya merupakan pemberian/sedekah seseorang kepada orang lain atau pihak tertentu dan pembahagian hibah itu dilakukan pada ketika pemberi itu masih hidup
Sewaktu masih hidup, kita yang ada harta boleh menentukan kepada siapa dan berapa persen nya harta itu ingin diagihkan. Ianya mesti dilakukan secara bertulis dan mempunyai autoriti (sah disisi undang-undang).
Amalan hibah dan wasiat sebenarnya boleh mengelakkan berlaku pertikaian dan perebutan harta di kemudian hari.
  



Pelaksanaan hibah bertujuan untuk jaminan ketenangan hati dan minda penerima mahupun pemberi hibah. Biarpun asalnya hibah umpama pemberian, sedekah atau hadiah namun pelaksanaannya tetap membabitkan akad.
Akad hibah hanya akan wujud setelah empat rukun dan syaratnya dipenuhi iaitu perlu ada :-
       1)     Pemberi hibah
       2)     Penerima hibah
       3)     Benda atau harta yang dihibahkan dan
       4)     Ijab dan kabul


Pemberi hibah mestilah seorang yang telah baligh dan berakal supaya beliau memahami dan jelas dengan matlamat pemberian hibah yang ingin dilakukan.


Bagaimanakah operasi hibah bersyarat 

dilaksanakan dalam Takaful?


Produk takaful sememangnya telah digabungkan dengan elemen hibah malah telah diamalkan oleh semua pengendali takaful kerana ia berpaksikan amalan sedekah melalui pengurusan tabung Tabarru'.

Pengendali takaful akan menghibahkan sesuatu kepada peserta sebagai ganjaran atas kejayaan tertentu yang telah dicapai peserta.
Terdapat beberapa produk takaful yang menggunakan konsep hibah ke atas Pelan Takaful mereka. Pelaksanaan hibah menerusi manfaat takaful di mana waris (Penerima Hibah) akan menerima manfaat jika peserta mengalami musibah hingga menyebabkan kematian.

Kesemua itu ada termaktub secara legal di dalam polisi atau kontrak takaful antara Peserta Takaful dan Pengendali Takaful.

Anda pernah lihat borang ini ?. Ini adalah bahagian yang wajib diisi oleh peserta takaful (yang menggunakan hibah dengan syarikat Takaful Ikhlas). Nama pewaris selaku penerima hibah hendaklah diisi dengan jelas dan tepat dalam borang ini.




Jika terjadi apa-apa musibah kepada peserta takaful (kematian sama ada kematian biasa atau kematian disebabkan kemalangan), pihak syarikat Takaful akan memproses tuntutan pampasan kematian dan bayaran pampasan kematian akan terus diberi kepada penerima hibah TANPA perlu melalui proses tuntutan faraid..


Wallahuaklam.

Ingin tahu lanjut?, boleh tinggalkan no wassap anda ke 019-344 2370 atau isi jer boring maklumat diri yang ada di bahagian bawah laman ini.



Isikan borang di bawah untuk dapatkan konsultasi secara PERCUMA

Name:
Email :
No Phone :
Lokasi Anda :
Mesej Pesanan :

Click here to create your own form.